Υγεία

10+1 “όπλα” στη μάχη κατά του κορωνοϊού

Ευεργετική επίδραση στον αντιοξειδωτικό μηχανισμό του ανθρώπινου οργανισμού ενάντια στην ασθένεια Covid-19 αποδείχθηκε ότι έχει η νηστειοθεραπεία.

Το ανοσοποιητικό σύστημα αποτελεί την “πανοπλία” του ανθρώπινου οργανισμού και η ενίσχυσή του θεωρείται κάτι παραπάνω από επιβεβλημένη, ώστε όλοι να παραμείνουμε υγιείς εν μέσω της πανδημίας. Οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι πέρα από τα μέτρα προφύλαξης που πρέπει να τηρούμε σχολαστικά για την αποφυγή της μετάδοσης του κορωνοϊού, η ορθή διατροφή, η συχνή σωματική άσκηση, ο έλεγχος του βάρους, ο επαρκής ύπνος, η μείωση του στρες και η υιοθέτηση ενός υγιούς μοντέλου ζωής παίζουν καθοριστικό ρόλο και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να είναι καθημερινοί μας σύμμαχοι.

Νηστειοθεραπεία

Ειδικότερα, η μακρόχρονη νηστεία έχει θετικές επιπτώσεις στην άμυνα του οργανισμού, καθώς ενισχύει τον αντιοξειδωτικό μηχανισμό μας, όπως αποδείχθηκε με μελέτες. Η μεγαλύτερη διαιτολογική κλινική της Ευρώπης, η Buchinger που εδρεύει στη Γερμανία, εφαρμόζει ήδη τα οφέλη της νηστειοθεραπείας σε ασθενείς με σκοπό την ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού τους συστήματος ενάντια στην πανδημία. Όπως επισημαίνει ο καθηγητής κ. Δημήτριος Κουρέτας (PhD) επικεφαλής του τμήματος Βιοχημείας-Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος συνεργάστηκε με μεγάλη ερευνητική ομάδα από τη Σουηδία, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία σε ιούς και οι μελέτες τους έδειξαν ότι οι ασθενείς με Covid-19 εμφάνιζαν “κατακρήμνιση” του αντιοξειδωτικού τους συστήματος. Ωστόσο, με τη νηστειοθεραπεία, ενεργοποιούνται οι αντιοξειδωτικοί μηχανισμοί του ανθρώπινου οργανισμού και ενισχύεται σε μεγάλο βαθμό το αμυντικό του σύστημα.

Ισορροπημένη διατροφή

Από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Κότσης, καθηγητής παθολογίας του ΑΠΘ, διευθυντής Γ’ Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου, αναφέρει ότι το σημαντικότερο “όπλο”  για έναν γερό οργανισμό δεν είναι άλλο από την ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, που θα περιλαμβάνει τις απαιτούμενες ποσότητες πρωτεϊνών από το ψάρι και το κρέας.

“Αν η δίαιτα είναι φτωχή σε πρωτεϊνες είτε γιατί κάποιοι είναι χορτοφάγοι από πεποίθηση, είτε για άλλους λόγους, τότε θα πρέπει να γίνεται λήψη συμπληρωμάτων διατροφής σε λιποδιαλυτές βιταμίνες. Συνήθως πρόκειται για πολυβιταμινούχα σκευάσματα που περιέχουν B12, D και ασβέστιο που είναι σε έλλειψη στους ανθρώπους που δεν καταναλώνουν κρέας”, εξηγεί ο κ. Κότσης.

Η ισορροπημένη διατροφή περιλαμβάνει σύμφωνα με τον ίδιο, ψάρι 2 φορές την εβδομάδα, κρέας μια φορά, μια ή δύο φορές όσπρια, πουλερικά, φρούτα, λαχανικά και ένα γεύμα ζυμαρικά με κόκκινη σάλτσα, η οποία βοηθά λόγω των ουσιών που περιέχει την προστασία των αγγείων.

Έλεγχος βάρους

Η αύξηση του σωματικού βάρους και η παχυσαρκία δεν βοηθούν καθόλου την άμυνα του οργανισμού, αλλά ούτε και ο υποσιτισμός που βρίσκεται στο άλλο άκρο. Αντιθέτως, μια μέση κατάσταση θεωρείται ιδανική για την προστασία της υγείας. ” Οι παχύσαρκοι είναι ασθενείς που περνούν πολύ χειρότερα την ασθένεια Covid-19 και ταυτόχρονα νοσηλεύονται συχνότερα, ενώ διασωληνώνονται πιο εύκολα. Γι’ αυτό πρέπει να προσέχουν ακόμη περισσότερο αυτό το χρονικό διάστημα”, επισημαίνει ο κ. Κότσης.

Σωματική άσκηση

Η σωματική άσκηση και η απώλεια σωματικού βάρους συμβάλουν στην καλύτερη υγεία των παχύσαρκων, αλλά και εκείνων με φυσιολογικό βάρος, σύμφωνα με τις μελέτες. “Προτείνουμε αερόβια άσκηση 20 λεπτά την ημέρα για τουλάχιστον 3 έως 5 φορές την εβδομάδα. Το περπάτημα, το κολύμπι όπως και οποιοδήποτε αερόβιο άθλημα μπορεί να βοηθήσει θεαματικά, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κότσης. “Όσοι αθλούνται διατηρούν τον εαυτό τους σε καλή φυσική κατάσταση, με αποτέλεσμα να έχουν καλύτερο ανοσοποιητικό και να αντιμετωπίζουν πιο εύκολα τις ιώσεις”.

Νερό

Καθημερινά πρέπει να καταναλώνουμε επαρκή ποσότητα νερού που είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Η φυσιολογική πρόσληψη ορίζεται στα 1,5 έως 2 λίτσα ημερησίως. Συνιστάται να μη γίνονται υπερβολές στην κατανάλωση, η οποία δεν πρέπει να ξεπερνά τα 3-4 λίτρα την ημέρα, διότι τότε παρουσιάζονται προβλήματα, όπως η υπονατριαιμία και όταν πρόκειται για ηλικιωμένους συχνά εμφανίζονται νευρολογικά προβλήματα.

Βιταμίνη C

Η βιταμίνη C θα πρέπει να περιλαμβάνεται στο “οπλοστάσιο” κάθε ανθρώπου, διότι βοηθά πολύ αποδεδειγμένα, στην αντιμετώπιση των ιώσεων, αλλά στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού έναντι της πανδημίας, όπως ανέφερε ο Διευθυντής ΕΣΥ Α’ Παθολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ κ. Παναγιώτης Κολλάρας. “Τα πορτοκάλια και όλες οι πηγές πρόσληψης της συγκεκριμένης βιταμίνης, όπως τα λεμόνια, τα ακτινίδια κ.α. είναι πολύ χρήσιμες. Ένας ή δύο χυμοί ημερησίως θωρακίζουν την άμυνα του οργανισμού. Ωστόσο, όταν δημιουργούνται ελλείψεις που δε μπορούμε να αναπληρώσουμε με φυσικό τρόπο τα συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνη C είναι βοηθητικά.

Σοκολάτα

Ο γλυκός πειρασμός της σοκολάτας, αν δεν περιέχει μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, βοηθά τα αγγεία και είναι μέρος της ισορροπημένης διατροφής, σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Κότση. Μπορούμε να καταναλώνουμε 20-40 γρ. ημερησίως για να μην αυξήσουμε το σωματικό μας βάρος.

Περιορισμός της ζάχαρης

Ολοένα και περισσότεροι επιστήμονες συνιστούν να αποφεύγουμε κατά το δυνατόν την κατάχρηση ζάχαρης και εναλλακτικά προτείνουν να χρησιμοποιούμε γλυκαντικές ουσίες που δεν έχουν πολλές θερμίδες.Η γλυκιά ζάχαρη επιφέρει συχνά “πικρές” συνέπειες που συμβαδίζουν με την αύξηση του σωματικού βάρους και την εμφάνιση του σακχαρώδους διαβήτη.

Κρασί

Οίνος ευφραίνει καρδίαν… όμως στις επιτρεπόμενες ποσότητες. Η ήπια κατανάλωση κρασιού βοηθά τη γενικότερη υγεία των αγγείων μας και την καλή μας διάθεση σύμφωνα με τον καθηγητή Παθολογίας του Παπαγεωργίου, κ. Κότση, που προτρέπει να γίνεται κατανάλωση με μέτρο, διότι κάθε υπερβολή βλάπτει. Εν προκειμένω, η κύρωση του ήπατος είναι μια από τις καταστροφικές συνέπειες από την κατάχρηση του αλκοόλ.

Ύπνος

Όσοι αφιερώνουν τα βράδια τους στην “αγκαλιά” του Μορφέα έχουν καλύτερη υγεία, ενέργεια και τόσα άλλα πλεονεκτήματα που καθιστούν τον καλό ύπνο ως το καλύτερο και αναντικατάστατο “φάρμακο”. Έχει αποδειχθεί ότι οι ασθενείς που δεν κοιμούνται το βράδυ ή κοιμούνται λίγες ώρες έχουν προβλήματα υγείας που εκδηλώνονται με παχυσαρκία, υπέρταση και σακχαρώδη διαβήτη, όπως αναφέρει ο κ. Κότσης.

“Ένας καλός ύπνος 6-8 ωυρών συμβάλει στην υγεία, αλλά και την ψυχολογία του ανθρώπου. Υγειονομικοί , όσο και άνθρωποι που εργάζονται σε νυχτερινές βάρδιες και μένουν χωρίς ύπνο ολόκληρη τη νύχτα κινδυνεύουν περισσότερο και κανονικά θα έπρεπε την επόμενη μέρα να παίρνουν ρεπό για να αναπληρώσουν τον ύπνο τους”, σημειώνει.

Στην περίπτωση αϋπνίας πρέπει κάποιος να ψάξει μήπως πάσχει από κάποιο υποκείμενο νόσημα, προειδοποιεί ο ψυχίατρος, Γιιώργος Τσιμιτσέλης: “Μπορεί η αϋπνία να οφείλεται σε άγχος, σε κατάθλιψη ή σε άλλη αιτία. Ένα από τα βασικότερα συμπτώματα της κατάθλιψης είναι η αϋπνία, έτσι ξεκινάει. Το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη βοήθεια ψυχολόγου ή ψυχιάτρου και μόνο αν κριθεί απαραίτητο να χορηγηθεί φαρμακευτική αγωγή”.

Γέλιο και καλή ψυχική διάθεση

Το γέλιο μακραίνει τη ζωή συνήθιζαν να λένε με σοφία οι παλαιότεροι. Το άγχος και τα ψυχολογικά προβλήματα παράγουν ορμόνες, όπως η κορτιζόλη, που καθιστούν ευάλωτο τον ανθρώπινο οργανισμό με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται προβλήματα υγείας με σοβαρότερα εξ αυτών τα καρδιαγγειακά και τον καρκίνο.

“Έχει αποδειχθεί από μελέτες ότι ασθενείς που πάσχουν από τη μάστιγα του άγχους έχουν μειωμένη άμυνα λόγω βλαβών σε ειδικές σειρές λευκών αιμοσφαιρίων που σχετίζονται με τη λειτουργία του ανοσοποιητικού” υπογραμμίζει ο κ. Κότσης. Ο ίδιος συμβουλεύει ότι οι άνθρωποι που πάσχουν από άγχος πρέπει να βρουν διεξόδους, όπως περπάτημα στην παραλία, ποδήλατο στην εξοχή και οτιδήποτε άλλο ανεβάζει τη διάθεσή μας και βοηθά να κοιμόμαστε καλύτερα.

Σχετικά Είδη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.